Logo czy Logotyp? (Nie)Luźna rozprawka

Uwaga! Ten wpis, będzie swoistą lekcją terminologii używanej w agencjach reklamowych, marketingowych, wśród grafików i tym podobnych kolegów z „branży dizajnu”. Dowiecie się, czym jest Logo, czym Logotyp, ale i poznacie rzadszy termin – „sygnet”. Będzie nudno? Tak można pomyśleć czytając sam wstęp, ale nie – oj nudno nie będzie. Będzie kontrowersyjnie! Bo taki marketing w ECOMERS promujemy. Łamiemy terminologię, schematy i utarte ścieżki.

Co to jest Logo?

Logo to graficzna forma przedstawienia symbolu i nazwy firmy / osoby / organizacji / przedsięwzięcia, i czego innego tylko zapragniemy. Terminu tego (Logo), używamy w kontekście całości, na którą to składa się z sygnet i logotyp. Sygnet to innymi słowy symbol, jakim na przykład są 3 paski w znanej sportowej firmie odzieżowej. Logotyp natomiast to tekstowe przedstawienie nazwy tejże firmy / osoby / organizacji itd.

Najlepiej wytłumaczy te zawiłości poniższy obrazek:

Ok, każdy rozumie teorię, ale jak życie i praktyka nam pokazuje, jest ogrom wariacji, kiedy to na przykład sygnetem możemy nazwać logotyp.

Zastanawiasz się jak to możliwe? Spójrzmy na logo LIDL’a gdzie cały znak to jeden wielki sygnet… a może jeden wielki logotyp? Przecież mamy wariację fontów, wpisaną w okrąg z ramkami. Czy te figury okalające napis można nazwać sygnetem?

Oczywiście, że nie.

Nie wolno nam rozdzielić okręgu od napisu i powiedzieć, że to jest sygnet LIDL’a a sam napis LIDL jest jego logotypem.

Projektant tego znaku chciał, by wszystko stanowiło spójną jedność, i jest to jedyne, właściwe przedstawienie tego logo. Dokładnie w takiej formie jaką widzimy po prawej stronie.

No właśnie. Mili państwo powoli dochodzimy do sedna sprawy, gdyż to nie jest odosobniony przypadek.
Spójrzcie proszę na poniższe znaki:

Krótki opis, zaczynając od lewej strony.

1. Monogram czyli wariacja liter – logotyp, który w obecnej formie jest już sygnetem.

2. Znak telewizji. Czy to jeszcze logotyp, czy to już sygnet?

3. Logo fitness klubu jest ciekawą wariacją liter. Logo tworzy tutaj sam logotyp.

4. Popularna marka butów sygnuje swoje produkty tylko i wyłącznie sygnetem (z wyjątkami). Tutaj logo tworzy sam symbol.

 

Doszliśmy do sedna sprawy. 

Ramy terminologii logo są bardzo rozmyte i nie jest wstydem zagubić się w teoriach. Rozmawiając o jednym znaku, można podzielić się na dwa obozy pogrążone w kłótni czy jest to logotyp czy sygnet. Zauważyliśmy, że bardzo lubią wytykać sobie błędy językowe użytkownicy for internetowych, samozwańczy rycerze poprawności, która to w praktyce jest mocno nieokreślona.

To nie logo – to logotyp! Nie jestem fotografem – jestem fotografikiem!

Ze stałym rozwojem cywilizacji, niepotrzebnie próbujemy klasyfikować i określać precyzyjnie i coraz głębiej siebie, swoje prace, i styl życia.

Kiedyś ktoś po prostu nie jadł mięsa, a dziś pragnie nazywać się wegetarianinem, ostatnio modniej – Weganem. Facet który nauczył się odróżniać kawy od siebie i robić piankę ze wzorkami, już nie robi kawy – On jest baristą, a psi fryzjer to już nie psi fryzjer – to Groomer.

Nie zrozumcie mnie źle, ja nikomu niczego nie ujmuję, ale jeśli dla przykładu lubię mięso, jeżdżę niemieckimi autami i uwielbiam ambitne kino, to wcale nie potrzebuję jakiegoś określenia na moją osobę. Analogicznie, będąc w pracy – jeśli klient mi mówi, że chce projekt nowego „Logo”, to nie atakuję go formułkami ze słownika dizajnera,

„…Czy chodzi Ci drogi Panie o logotyp, sygnet, czy pełny znak w postaci monogramu?”

a zwyczajnie prowadzę rozmowę na temat tego, jakiego produktu finalnie Pan czy Pani oczekuje. W następnej kolejności – robię to, po czym przedstawiam gotową pracę już z wytłumaczeniem ideii i terminologii jaką w niej zawarłem. Teorią zdobywamy wykształcenie, ale to praktyka robi z nas specjalistów.

Taki jest nasz obowiązek projektantów. Zrobić wszystko ze sztuką i ideologią podmiotu dla której tworzymy znak, a nie wymądrzać się jakie teorie znamy i poprawiać wszystkich dookoła.

I błagam, róbcie podobnie, bez względu na to czym się zajmujecie. #UpraszczajmyŚwiat

 

Znaki towarowe (loga) i ich zdjęcia należą do ich właścicieli, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i edukacyjnym.

2019-02-05T18:55:19+00:00